Ako začať s akčným výskumom

 

Samotný akčný výskum je realizovaný vo viacerých krokoch. Existuje viacero modelov cyklu akčného skúmania. V zásade však k základným fázam patrí (Ferencová a kol, 2024):

1. výber témy a formulovanie výskumnej otázky (často na základe pozorovania skutočnosti);
2. vyhľadávanie informácií k téme, spresnenie výskumnej otázky;
3. návrh plánu;
4. zber dát;
5. analýza a interpretácia dát;
6. formulovanie záverov a odporúčaní pre prax;
7. písanie správy, resp. diseminácia zistení.

Prvá dôležitá úloha učiteľa – výskumníka – je  identifikovať výskumný problém/tému a výskumnú otázku.

1. Stanovenie výskumného problému

Výskumný problém alebo fenomén, ako je často v kvalitatívnych výskumoch nazývaný, je vlastne téma, ktorou sa chcete zaoberať, ktorú chcete skúmať, ktorá vás zaujíma. Vnútorná motivácia zaoberať sa určitou témou je veľmi dôležitá, pretože akčný výskum si vyžaduje určitý čas a energiu. Je dobré, ak vychádzame z vlastnej skúsenosti, z vlastných potrieb, ak sme stotožnení s tým, čomu sa chceme venovať. Vlastná skúsenosť je dobrým štartovacím bodom pri realizácii akčného výskumu (Ferencová a kol., 2024).

Často sa stáva, že výskumník tápe a borí sa s príliš vágnym problémom a rieši skôr symptómy ako jeho príčiny, čo by mohlo situáciu ešte zhoršiť (Boudah 2020).

Príkladom veľmi široko koncipovaného problému je napr. téma: „Žiaci nevedia čítať.“

Problém je nejasný, pretože môže ísť o rôzne aspekty čítania, ktoré žiaci nezvládajú. Je dôležité ich presne zadefinovať (Ferencová a kol., 2024).

Alternatívou môže byť takáto formulácia: „Žiaci nedokážu nájsť hlavnú myšlienku v prečítanom  texte.“
V tomto prípade je jasnejšie, v čom vlastne spočíva problém, čo presne chceme merať, skúmať a zlepšovať (Ferencová a kol., 2024).
 

2. Formulácia výskumnej otázky

Výskumná otázka je spôsobom vyjadrenia toho, čo vás v rámci témy či problému konkrétne zaujíma, na čo hľadáte odpoveď. Výskumná otázka musí byť jasná a špecifická. Výskumná otázka, ak je dobre formulovaná, objasňuje smerovanie skúmania, naznačuje, aké výskumné metódy a postupy je vhodné použiť. Najlepšie výskumné otázky vznikajú v spoločnom dialógu pedagogických zamestnancov (Ferencová a kol., 2024).

Niekoľko príkladov vhodných výskumných otázok pre akčné skúmanie (Koshy 2010):

Ako môžem ako riaditeľ zlepšiť spoluprácu medzi pedagogickými zamestnancami školy?

Ako zadávať domáce úlohy, aby došlo k zvýšeniu učebných úspechov žiakov 1. stupňa ZŠ v matematike?

Ako implementovať formatívne hodnotenie vo vyučovaní matematiky v 6. ročníku?

Ako implementovať kooperatívne vyučovanie vo vyučovaní vlastivedy v 4. ročníku ZŠ?

Ako stimulovať u žiakov myslenie vyššieho radu využitím stratégie EUR vo vyučovaní?

Ako zvyšovať učebnú motiváciu žiakov prostredníctvom portfólia?