Získavanie výskumných údajov

 

Výskumník si pred samotným zberom údajov a voľbou metód kladie niekoľko otázok (Ferencová a kol., 2024):

Aké sú ciele môjho výskumu?
Na aké aspekty sa sústredím?
Čo potrebujem ako dôkaz, aby som, dosiahol očakávané ciele?
Čo je realistické a dosiahnuteľné?
Ako by som mal zaznamenávať dáta?

Ako by som ich mal analyzovať?

Vo výskume je možné využiť rôzne metódy zberu údajov. Ich výber závisí od samotnej výskumnej otázky. K najbežnejšie používaným metódam patria:

dotazníky, škály, rozhovory, obsahová analýza dokumentov, a v edukačnom akčnom výskume predovšetkým pozorovanie.

Vo výskume nejde ani tak o množstvo použitých metód, ako o kvalitu dát, ktoré získame. Pomocou výskumných metód môžeme získať kvantitatívne alebo kvalitatívne údaje.

Kvantitatívne dáta môžu byť merané a je možné ich vyjadriť prostredníctvom čísel. Na spracovanie kvantitatívnych dát využíva výskumník rôzne štatistické metódy a prezentuje ich zväčša v tabuľkách a grafoch. V akčnom výskume ide zväčša o deskriptívnu štatistiku (počet, podiel, priemer a pod.)

Kvalitatívne dáta sú vo forme prepisov, opisov, dokumentov určených na analýzu, teda majú často podobu verbálnych výpovedí. Získané údaje následne pomocou kategorizácie a kódovania redukujeme, aby boli prehľadné, systematicky usporiadané a aby ich bolo možné interpretovať v podobe súvislého textu (analytického príbehu).