Prečo deti v triede nedokážu spolupracovať? Ako ich to naučiť?

Prečo deti nevedia písať diktáty? Ako dosiahnuť lepšie výsledky pri písaní diktátov?

Prečo sa v triede hlásia stále ti istí? Ako zapojiť zvyšok triedy?

Prečo deti nemajú rady môj predmet? Ako ich zaujať?

 

Takéto a podobné otázky si určite každý z nás, učiteľov, kladie pomerne často. Niekedy nás trápia tak, že nám doslova nedajú spávať. Zamestnávajú našu myseľ v škole, cestou domov, dokonca aj doma, možno aj vtedy, keď zaspávame.

Často sa nimi trápime osamote, niekedy o nich rozprávame s kolegami. Možno zistíme, že majú podobné problémy a v neformálnom rozhovore dospejeme k tomu, že príčinou sú rodičia, médiá, doba ... A často je v tom aj kus pravdy.

To nám však nepomôže, a už vôbec nie deťom. Ak niečo nefunguje, trápi ma to a chcem to naozaj zmeniť, musím začať od seba. Radiť sa s kolegami, zdieľať spoločné problémy je určite dobrá cesta. Ešte lepšie je pokúsiť sa hľadať, tak trochu aj experimentovať, skúmať a nachádzať efektívne riešenia... premyslene, postupne, systematicky, na základe ozajstného skúmania vlastnej praxe... pomocou akčného výskumu.

Táto stránka vznikla s podporou grantovej agentúry KEGA ako súčasť projektu č. 019PU-4/2022 Podpora akčného skúmania v profesijnom učení sa učiteľov. Vznikla v snahe inšpirovať učiteľov rôznych stupňov škôl i študentov učiteľstva, budúcich učiteľov, k realizácii spoločného akčného skúmania a riešenia skutočných problémov edukačnej praxe. Skúmania za účelom lepšieho poznania praxe, identifikovania jej problémov, iniciovania efektívnych zmien vedúcich ku kvalitnejšiemu učeniu sa detí, žiakov, študentov. Skúmania so zámerom rozširovania a skvalitňovania vlastného poznania, rozvíjania profesijných spôsobilostí, profesijného rozvoja.